Een klein bijna tweetalig weblog over taalonderwijs en internet, ter inspiratie en vermaak. Gemaakt door Jon en Florian. Voel je vrij reacties achter te laten. Tips en anecdotes zijn altijd welkom!

Samstag, 16. April 2011

Opdracht 3: wat kun je er mee?

Een overzicht van links die we gevonden hebben met een kort verslagje van wat op de uitgekozen sites te zien is. Criteria daarbij waren:
- Wat is interessant voor mijzelf?
- Wat is interessant voor leerlingen?
- Wat is interessant voor collega's uit mijn toekomstige vaksectie?

http://www.vaninternetnaaronderwijs.nl/weblog/gebruiken:

Op deze site wordt kort uitgelegd wat de zin en de onzin van een klasse-weblog is. Er worden suggesties gedaan en voorbeelden genoemd van al draaiende weblogs.

Edublogs
Een belgische onderwijs-site met veel weblogvoorbeelden. Handig om mee te beginnen.

http://www1.eur.nl/digitaledidactiek/wp/?p=1172:
Nog een site waarop ook voor 'digibeten' uitgelegd wordt wat wiki's zijn, ook weer met voorbeelden en suggesties van toepassingen. Daar waar je vroeger met je leerlingen in de klas een muurkrant maakte, kun je dat nu ook digitaal doen, maar dan met wat meer mogelijkheden is eigenlijk het verhaal. Vonden we ook handig.

http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/
Weblog van een docente die alles wat ze gebruikt wil delen met andere docenten. Erg handig om een beetje rond te kijken en ideeën op te doen, vooral ook omdat zij ze al toegepast heeft en de slechte ideeën er al uit gegooid heeft. Ze laat zien wat er is aan digitale didactiek en leermiddelen en hoe je ze kunt gebruiken. Interactieve powerpoints en lesmateriaal voor veel verschillende vakken zijn in te zien en eventueel te downloaden.

http://www.webkwestie.nl/weblog/:
De webquest-uitleg in de vorm van een video over hoe een weblog te gebruiken is in de klas, engelstalig. Mooi citaat: It's a great organizing-tool!.

http://gerarddummer.nl/meesterstuk/meesterstuk_weblog_in_het_basisonderwijs.pdf:
Document/uitleg over een weblog dat gebruikt werd op een basisschool. Ook hier wordt weer duidelijk gemaakt hoe een weblog kan dienen als een verlengstuk van wat er in de klas gebeurt. Je haalt de wereld de klas in en andersom. Thuis kunnen leerlingen verder borduren op dingen die ze in de les hebben gehoord.

http://www.leraar24.nl/video/640:
Een filmpje waarin gesteld wordt dat je ICT in alle vakken kunt integreren. Het valt ons op dat op lagere scholen er veel meer gebruik van wordt gemaakt. Dat kan volgens ons te maken hebben met tijdsgebrek, maar is vast geen doorslaggevende reden om er helemaal niets mee te doen in het voortgezet onderwijs...
Ook hier wordt het gebruikt als een organising-tool, ook al doet deze school er wel heel erg veel tegelijk mee, zij betrekken ook nog eens ouders erbij en lopende discussies in de school. Wellicht is het handiger om het te beperken tot het vak dat je geeft, dat kan al breed genoeg zijn.

http://www.scribd.com/doc/89021/Weblogs-in-het-onderwijs:

Nog iemand die zijn ervaringen met weblogs in het onderwijs wil delen met collega's.
Het fijne van deze pagina is dat er ook een beetje aandacht wordt besteed aan valkuilen. Reactiemogelijkheden kunnen misbruikt worden, dus daar moet je goede afspraken over maken en je moet zorgen voor een goede afscherming. Als je het slecht onderhoudt en te weinig gebruikt wordt het al snel niet meer interessant. Je leest een krant immers als je hem uit hebt ook niet nog een keer. Een weblog moet steeds in beweging zijn. Ook hier weer wat voorbeelden van blogs die gebruikt worden in de les.

http://geschiedenisleraar.blogspot.com/index.html:
Weblog over ICT in het onderwijs, iets breder dus. Het gaat ook over veilige browsers, de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden, en mooie clips voor het vak geschiedenis.

http://blogs.rnw.nl/klaretaal/2010/04/05/klare-taallass-mal-sitzen/:
Een voorbeeld van een grappige site over "steenkolenduits". Als luchtig tijdverdrijf maar ook als opstapje naar 'Falsche Freunde': die Duitse woorden en uitdrukkingen die erg goed Duits klinken maar het absoluut niet zijn. Goed te gebruiken voor leerlingen.

http://www.facebook.com/Klaretaal:
De site Klare Taal zelf, maar dan op Facebook. Leerlingen maken veel gebruik van sociale media, dus waarom ook niet in verband met schoolzaken of onderwijs. Deze site is taalgerelateerd, maar er zijn talloze voorbeelden van sites over andere vakken. We denken dat het vooral ook voor docenten goed is om hier rond te kijken, je doet er ideeën op voor je eigen ICT-mogelijkheden.

http://www.derank-luttelgeest.nl/digibord/startpagina78.htm:
Borden in scholen zijn veelal nog met krijtjes, maar als je een smartboard of digi-bord hebt, kun je alles wat je op je computer doet ook op de muur van de klas doen.
En ook als je geen computerverbinding hebt kun je met een smartboard veel lesmateriaal aanbieden. Dit is een startpagina waar je best lang zoet mee bent om rond te kijken.

http://www.acapela-group.com/text-to-speech-interactive-demo.html:
Mooie mogelijkheden om leerlingen te laten oefenen met uitspraak van de taal. Altijd leuk om als link in je weblog op te nemen als je je weblog gaat gebruiken als een plek waar ook huiswerkoefeningen gedaan kunnen worden. Bedoeld voor leerlingen als ondersteuning bij spreekvaardigheid.

http://www.drp.nl/digibord//DigiBordboek/Lesmateriaal.html:
Lesmateriaalvoorbeelden voor digitale borden van een uitgeverij.

http://lindahumme.yurls.net/nl/page/675532:
Een juf die wederom graag haar kennis over digiborden etc. deelt. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Deze site geeft veel tips en downloadmateriaal voor als je al aan de slag kunt gaan met zo'n bord. Maar vast ook ideeën voor als je nog niet over zo'n bord beschikt, dingen zijn ook aan te passen aan gewoon een computer of zelfs naar een ouderwetse papieren variant in de vorm van puzzels ed.