Een klein bijna tweetalig weblog over taalonderwijs en internet, ter inspiratie en vermaak. Gemaakt door Jon en Florian. Voel je vrij reacties achter te laten. Tips en anecdotes zijn altijd welkom!

De opdrachten.


ICT & Talenonderwijs


Vooraf:
Op Scholar staat de cursus “ICT & Talenonderwijs”. In deze cursus wordt een beeld gegeven van mogelijke toepassingen van het ICT binnen het talenonderwijs.
Tevens zullen we vooruitblikken op het gebruik van ICT tijdens de Vervolg- en LIO-stage: tijdens deze stage is het de bedoeling dat je een ICT-werkstuk maakt dat interessant is voor jezelf maar ook voor je stageschool!

Hieronder staat een samenvatting van alle opdrachten: je vindt de opdrachten uitvoeriger onder het kopje “Opdrachten” op Scholar. Je levert al je opdrachten in via een weblog. Tijdens de bijeenkomsten zal aandacht besteed worden aan deze manier van het maken van een portfolio. In dit portfolio heb je voldoende bewijzen verzameld, waaruit blijkt, dat je alle theorie en opdrachten behandeld en begrepen hebt. Het portfolio wordt beoordeeld op inhoud, maar daar het oog ook wat wil, verwachten we overzichtelijke web-logs.

Je levert op het einde niet de resultaten van iedere opdracht in. Er is een aantal, dat iedereen moet maken. Dat zijn de opdrachten 1, 3, 4 en 9 Verder kies je 2 opdrachten uit het volgende rijtje: 5, 7, 10 en 11. Als je dit jaar nog studiepunten wilt halen, moet je ons de link van je blog vóór 15 juni mailen.

Let op: je werkt in tweetallen. Dat betekent dat je ook allebei verantwoordelijk bent voor het resultaat. Ook is er een aanwezigheidsplicht. Mocht je niet voldoende aanwezig zijn, zul je volgend jaar aan de herkansing mee moeten doen.

Alles wat met ICT te maken heeft, is heel erg in ontwikkeling. Het kan gebeuren dat we tijdens de lopende module onderdelen uit het programma schrappen en andere onderdelen toevoegen. We zullen dat echter op tijd laten weten via Scholar en tijdens onze bijeenkomsten.

Succes!

Kees-Jan

NB.
Het kan zijn dat een internetsite na verloop van tijd verdwijnt of verandert: dat heeft natuurlijk gevolgen voor de opdrachten. Zodra je merkt dat iets niet meer “up-to-date” is: laat het ons weten!

ICT & Talenonderwijs


Samenvatting van de opdrachten (de hele opdrachtbeschrijving staat bij de opdracht op Scholar):

  1. Maak een lijstje van ICT-zaken die je zinvol vindt voor jouw vak. Geef daarbij ook aan met welke van de genoemde zaken jij zelf ervaring hebt opgedaan als leerling, als student of als stagiair(e) op een school. (kort!)
  2. --
  3. Adressen: Maak een kort verslagje van wat je op de uitgekozen sites (minimaal 15 sites) vindt. Criteria daarbij:
    - Wat is interessant voor mijzelf?
    - Wat is interessant voor leerlingen?
    - Wat is interessant voor collega's uit mijn toekomstige vaksectie?
  4. Weblogs. Maak een weblog waarin je al je opdrachten onderbrengt. Mail op het einde van de bijeenkomsten alleen de link door naar je docent.
  5. Zoek in KIDON een vijftal kranten, dat je echt geschikt vindt als bron voor leerling-materiaal. Maak een aantal (minstens 3) opdrachten m.b.v. het programma ZARB. Dit programma zul je eerst thuis moeten installeren.
  6. --
  7. Ontwerp zelf een 'internetspeurtocht' (oftewel: 'webquest' of ‘webkwestie’) rond een onderwerp dat interessant, spannend en relevant is voor je leerlingen! Doe dit samen met een partner. Zorg er voor dat het geheel niet meer dan twee lesuren kost. En maak (natuurlijk) gelijk ook een sleutel.
  8. --
  9. Spieken: Haal de Word-documenten op, lees het door en probeer een aantal van de genoemde sites eens uit. Noteer je bevindingen.
Leesverslagen: Download het document over leesverslagen, lees het door en leg vast wat je goede en minder goede tips/oplossingen vindt.
  1. Powerpoint: maak een interactieve PP-presentatie. Kijk op Scholar wat de voorwaarden zijn.
  2. Hot Potatoes: Maak drie verschillende opdrachten m.b.v. JMATCH, JCROSS, JCLOZE, JMIX, JBC of JQUIZ.
  3. Digiborden: Ontwerp zelf een (deel)lesje met behulp van het ‘smartboard’.