De vraag was:
Je hebt als leerling of student vast wel met de computer gewerkt. a) Maak om te beginnen eens een lijstje van ICT-zaken die je zinvol vindt voor jouw vak (taal). b) Geef daarbij ook aan met welke van de genoemde zaken jij zelf ervaring hebt opgedaan · als leerling, · als student of· als stagiair(e) op een school. Zoek je inspiratie? Klik dan op de naam van deze opdracht en lees de tekst door die dan zichtbaar wordt.
We werken alle twee wel veel met computers, de één met Open Office, de ander op een Mac. Daardoor moet je al een beetje creatief zijn wil je met alle aangeboden software in deze cursus aan de slag kunnen en zoals het er nu uitziet is het wellicht handiger de weg van de minste weerstand te kiezen en gewoon via de HAN (met je collegekaartnummer kun je namelijk korting krijgen) een Microsoft Office-pakket aan te schaffen...
Maar computers zijn niet onbekend: de één ontwerpt zijn lessen er veelal mee, de ander is geïnteresseerd in het opzetten van digitale klassen, maar werkt vooral met een papieren methode.
Het kan een extra handicap zijn als je werkt of stage loopt op een school waar de digitale toepassingen nog steeds een soort van sciencefiction zijn.
Een van ons werkt nog op een school met alleen een zwart bord en krijtjes in het lokaal...onvoorstelbaar toch?
Dat is overdreven, want er is ook een lokaal met een scherm waar ze tegenwoordig haar notebook in kan pluggen, alleen dat lokaal is echt steeds bezet.
En die beperkte beschikbaarheid van ICT-mogelijkheden is helaas een gegeven, maar een groot deel van de dingen uit deze cursus zijn aan te passen naar een meer basale manier om er mee te werken en het gaf in ieder geval inspiratie.
Wat we zelf met ICT-vaardigheden doen in de lessen? : Overhoorprogramma’s (als leerling en op stage zelf mee gewerkt), zelf dingen laten ontwerpen zoals: tekenfilms, eigen video’s laten maken (met mobieltjes), Powerpoint presentatie laten ontwerpen voor presentatie van werkstukken (als leerling, student en op stage mee gewerkt), video’s laten zien (teaser, uitleg van grammatica of fonetiek), Powerpoint presentaties (zelf gemaakt) om de lesinhoud mee aan te geven, illustraties bij instructies laten zien (als leerling, student en op stage mee gewerkt).
De ontwikkelingen gaan sneller dan wij in de waan van de dag meekrijgen.
Maar een groot deel van de dingen die mogelijk zijn gaan gelukkig steeds meer bij ons gereedschap horen, en het is goed om de leerlingen, die vergroeid zijn met al die technologie, echt te proberen bij te houden!
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen