Een klein bijna tweetalig weblog over taalonderwijs en internet, ter inspiratie en vermaak. Gemaakt door Jon en Florian. Voel je vrij reacties achter te laten. Tips en anecdotes zijn altijd welkom!

Samstag, 23. April 2011

opdracht 9 plagiaat

Die lastige leerlingen; een opdracht over spieken, plagiaat en mensen die hun teksten zonder bronverwijzing hebben overgenomen.

Dit laatste is namelijk niet persé kwaadwillend bedoeld. Veel leerlingen, ook de hardwerkenden, weten domweg niet dat dit niet mag.
En veel volwassenen...laten we maar zeggen dat die net doen alsof ze dit niet weten.
Feit is wel dat hoe meer een leerling zelf doet, hoe beter, en met een paar simpele trucs is daar wel achter te komen.

In de eerste plaats met de voorbeelden uit de opdracht. Een zoekmachine aan het werk zetten met de bewuste tekst tussen " " wil al eens meteen de herkomst van de tekst prijsgeven.

We hebben echter ook gemerkt dat de meeste leerlingen eerlijk zeggen waar ze hun informatie vandaan hebben als je dat gewoon aan ze vraagt.
En dan is er nog een categorie die door de mand valt als je vragen gaat stellen over de inhoud van hun betoog.
Het is veelal zo dat je op school wel heel veel informatie achter elkaar leert te plakken over een bepaald onderwerp, zo doet een wetenschapper dat ook, maar nu moet je het nog interpreteren, ook dat krijg je geleerd. Als een leerling dat vervolgens bij het nakijken niet kan is er wellicht ook meer aan de hand dan dat de leerling er gewoon niet zo veel over heeft nagedacht.

Leerlingen tippen elkaar ook, bij welke docenten welke teksten al een keer zijn ingeleverd.
Zaak is het om de leerlingen echter nog een stap verder voor te blijven, want nu hebben ze vaak niet het idee dat er iemand achter kan komen, dat zou wel zo helder moeten zijn, hoe simpel dat eigenlijk is voor docenten om achter plagiaat te komen.
En dat terwijl de meeste problemen voorkomen kunnen worden door als leerling simpelweg de bronvermelding mee te geven.

Je moet aan leerlingen ook duidelijk maken waar het geheel voor dient. Het maken van een werkstuk of essay is niet alleen een toets, maar ook een vaardigheid. Niet alleen op school maar ook op andere plekken heb je deze vaardigheid nodig. Zoals bij bezwaarschriften schrijven, subsidies aanvragen of om een simpel businessplan te maken...
Als je daar dan toch mee bezig bent, om dat te leren, kan het ook geen kwaad om er nog eens over na te denken waarom je een bepaalde tekst gebruikt om je verhaal te ondersteunen.
Als je bijvoorbeeld iets beweert waarmee je iemand wilt overtuigen van jouw gelijk en daarvoor de mooie woorden van een ander wil gebruiken, realiseer je dat de ander vaak oplet of niemand die mooie woorden (met copyright) leent.
Leerlingen moeten bovendien doorkrijgen dat dit nadenken (als je toch al zoveel moeite hebt genomen om de teksten te zoeken, te knippen, te plakken, te labellen en achterelkaar te rangschikken) dan ook niet zo heel veel meer tijd kost...

Over spieken kun je een heel betoog schrijven. het mag niet, is niet eerlijk en je houdt jezelf voor de gek. Wij kunnen dat laatste een heel erg wijs argument vinden, leerlingen komen tenslotte naar school om iets te leren, nietwaar? Juist. Maar een leerling is niet altijd verstandig en heeft gewoon niet altijd geleerd...
De meeste leerlingen spieken niet omdat ze een hekel hebben aan jou of aan je vak, maar simpelweg omdat ze een voldoende willen halen en zenuwachtig zijn over hun rapportcijfers, zelfs als ze geleerd hebben. Een mooie methode om leerlingen te laten leren en samenvatten is om ze de huiswerkopdracht mee te geven om ook een mooi compact spiekbriefje te maken. Alleen moeten ze het dan van te voren, voor de toets begint, netjes inleveren. Uit onze eigen schooltijd weten we dat dit soort briefjes namelijk alle relevante informatie bevatten, en om het zo compact mogelijk te maken was er altijd méér dan één versie gemaakt, waardoor je de rode draad van het verhaal uiteindelijk ook wel zonder spiekbriefje kon opdreunen.


Spieken kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt er wel altijd op reageren als je het merkt.
Achter in de klas zitten werkt, leerlingen hebben in tegenstelling tot de docent geen ogen in hun achterhoofd en weten niet waar je staat. Rustig verzoeken het alstublieft alleen te maken helpt ook wel als je een kleine groep hebt. Ze confronteren met dezelfde antwoorden bij het nakijken lijkt wel heel slim, maar daar kun je leerlingen ook onnodig mee tergen. En als ze blijven ontkennen ben je uiteindelijk nog niet veel verder. Laat leerlingen in hun waarde, het is geen wedstrijd. Het is wel belangrijk dat je zelf weet wat de daadwerkelijke vorderingen zijn van een leerling, daar wordt je tenslotte voor aangenomen. En toetsen hoort daar gewoon bij. Dus gewoon niet te lang bij stil blijven staan, een extra toets achter de hand hebben, in plaats van een nul uit te delen, en de leerling terug laten komen in de eigen tijd zou afdoende moeten zijn om spieken tegen te gaan.


opdracht 4 weblog

Opdracht 4 was het maken van een weblog. In feite hebben we dat bij deze gedaan. Misschien nog even iets over de meerwaarde van deze opdracht:
Weblogs maken is tegenwoordig eigenlijk relatief simpel, en heeft met weinig energie toch een grote impact op leerlingen. Een weblog ziet er al snel goed uit met een goed format en is heel goed om te vormen tot een digitaal klaslokaal. We moeten dan wel alle leerlingen toevoegen als 'admin', en je zult een paar hele goede afspraken moeten maken, maar dan kun je ook wel aan de slag een heel jaar lang.
Leerlingen kunnen zelf afbeeldingen uploaden, films die ze zelf maken met hun mobieltje, teksten plaatsen, pagina's toevoegen met daarop korte werkstukken of samenvattingen.
Zelf kun je de inhoud van je les, die je normaal ook met een powerpoint of handout zou kunnen delen, op een pagina kunnen zetten. Leerlingen kunnen erop reageren, of zelfs hun huiswerk hierop inleveren. Al doende leer je en worden de mogelijkheden vanzelf helder.

opdracht 1 wat vindt je zinvol wb ICT

De vraag was:
Je hebt als leerling of student vast wel met de computer gewerkt. a) Maak om te beginnen eens een lijstje van ICT-zaken die je zinvol vindt voor jouw vak (taal). b) Geef daarbij ook aan met welke van de genoemde zaken jij zelf ervaring hebt opgedaan · als leerling, · als student of· als stagiair(e) op een school. Zoek je inspiratie? Klik dan op de naam van deze opdracht en lees de tekst door die dan zichtbaar wordt.

We werken alle twee wel veel met computers, de één met Open Office, de ander op een Mac. Daardoor moet je al een beetje creatief zijn wil je met alle aangeboden software in deze cursus aan de slag kunnen en zoals het er nu uitziet is het wellicht handiger de weg van de minste weerstand te kiezen en gewoon via de HAN (met je collegekaartnummer kun je namelijk korting krijgen) een Microsoft Office-pakket aan te schaffen...
Maar computers zijn niet onbekend: de één ontwerpt zijn lessen er veelal mee, de ander is geïnteresseerd in het opzetten van digitale klassen, maar werkt vooral met een papieren methode.
Het kan een extra handicap zijn als je werkt of stage loopt op een school waar de digitale toepassingen nog steeds een soort van sciencefiction zijn.
Een van ons werkt nog op een school met alleen een zwart bord en krijtjes in het lokaal...onvoorstelbaar toch?
Dat is overdreven, want er is ook een lokaal met een scherm waar ze tegenwoordig haar notebook in kan pluggen, alleen dat lokaal is echt steeds bezet.
En die beperkte beschikbaarheid van ICT-mogelijkheden is helaas een gegeven, maar een groot deel van de dingen uit deze cursus zijn aan te passen naar een meer basale manier om er mee te werken en het gaf in ieder geval inspiratie.

Wat we zelf met ICT-vaardigheden doen in de lessen? : Overhoorprogramma’s (als leerling en op stage zelf mee gewerkt), zelf dingen laten ontwerpen zoals: tekenfilms, eigen video’s laten maken (met mobieltjes), Powerpoint presentatie laten ontwerpen voor presentatie van werkstukken (als leerling, student en op stage mee gewerkt), video’s laten zien (teaser, uitleg van grammatica of fonetiek), Powerpoint presentaties (zelf gemaakt) om de lesinhoud mee aan te geven, illustraties bij instructies laten zien (als leerling, student en op stage mee gewerkt).

De ontwikkelingen gaan sneller dan wij in de waan van de dag meekrijgen.
Maar een groot deel van de dingen die mogelijk zijn gaan gelukkig steeds meer bij ons gereedschap horen, en het is goed om de leerlingen, die vergroeid zijn met al die technologie, echt te proberen bij te houden!